به وب سايت مركز بهداشت شهرستان همدان خوش آمديد*************** مشاوره محرمانه ايدز با شماره تلفن 09686 از ساعت 8 - 20 مركزبهداشت شهرستان همدان *************** به اطلاع می رساند به منظور ارائه خدمات بهینه به شهروندان محترم جهت مقابله با بیماری کرونا ویروس، مراکز بهداشتی درماتنی مریانج و قهاوند بصورت 24ساعته و مراکز دیباج، ولیعصر، امام حسین، جورقان به صورت 16 ساعته جهت غربالگری غربالگری بیماریهای واگیرو کرونا فعال میباشند ***************آموزش اساس پيشگيري ودرمان ديابت است***************اختصاص شماره تلفن 3143در خصوص تماس وطرح سوالات و مشکلات پیرامون بیماری کرونا ویروس ***************درصورت مشاهده هرگونه تخلف بازار (اعم از: گرانفروشی،کم فروشی، تقلب، احتکار، عدم درج قیمت ونصب نرخ نامه، عدم رعایت قوانین مقررات صنفی، انتظامی، بهداشتی، ایمنی در سطح صنوف) موارد را بصورت غیر حضوری و الکترونیکی میتوانیداز طریق سامانه WWW.124.ir جهت پیگیری قانونی و برخورد با متخلفین به مراجع ذیصلاح منعکس نمائید.

چهارشنبه ٢٦ خرداد ١٤٠٠

واحدها
نظرسنجی
ضمن تشكرنظر شما در مورد وب سايت مركز بهداشت همدان چيست؟

عالي
خوب
متوسط
ضعيف

آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 6133
 بازدید امروز : 200
 کل بازدید : 958178
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.4820
وضعیت آب و هوا
weather.ir is down
اوقات شرعی

واحـــــــد بهــــــداشت خــــــــانـــــــــواده

 برنامه مادران

مقدمه

باتوجه به اينكه سلامت افرادخانواده ازجمله فرزندان درگرو سلامت مادرخانواده مي باشد وخانواده مهم ترين جزء تشكيل دهنده جامعه است لذا سلامت هرجامعه وابسته به سلامت مادران آن جامعه بوده واين امر محقق نمي شود مگر با داشتن واجراء برنامه كامل مراقبت هاي بهداشتي كه زيربناء تمامي جوامع توسعه يافته مي باشد .

 برنامه مراقبت سلامت مادران تا گذشته نه چندان دور به صورت مدون وادغام يافته ارائه نمي شد  بلكه راهنماي نحوه مراقبت ها فرمهايي بود كه براساس آن درهربارمراجعه مادر شرح حال ناقصي گرفته مي شد وارزيابي كاملي از وضعيت مادروجنين براساس علم روز دنيا صورت نمي گرفت ودرمجموع ميتوان گفت مراقبت بارداري وپس اززايمان(مراقبت هايي كه درآن زمان ارائه مي شد) به صورت سليقه اي انجام مي گرفت .

 اما : ازسالهاي 1382 و1383 به بعد ازسوي وزارت متبوع برنامه مدون مرافبت هاي ادغام يافته سلامت مادران به دانشگاههاي علوم پزشكي ابلاغ شد كه درسالهاي 1383 و1384 فازآموزشي واجرايي برنامه به صورت پايلوت دراستان همدان وفقط درشهرستان تويسركان به اجرا درآ مد . سپس درسال 1385 قرارشد برنامه دركل شهرستانهاي استان اجرايي گردد .

 روند آغاز اجرا درشهرستان همدان :

 Ø      سال 1385 : فاز آموزشي برنامه آموزش به كليه پرسنل مرتبط شامل : پزشك ، ماما ، كارشناس وكاردان بهداشت خانواده وبهورز

 Ø      سال 1386 : فاز اجرايي برنامه درمناطق روستايي به دليل كافي نبودن ابزار اجراي برنامه مانند بوكلت چارت مراقبت ، فرم ودفترچه ؛ اجراي برنامه درمناطق شهري وروستايي به صورت همزمان امكان پذير نبود .

 Ø      سال 1387 : فاز اجرايي برنامه درمناطق شهري ازابتداي ارديبهشت ماه اين سال برنامه فعلي به صورت جدي درمراكزبهداشتي درماني شهري و پايگاههاي بهداشتي اجرا گرديد .

 Ø      ازسال 1386 تاكنون : 1 -  اجراء برنامه   2 تهيه وتنظيم ابزار پايش    3 پايش ونظارت برنحوه اجرا       4 تغيير چك ليست هاي نظارت وپايش با لحاظ نمودن موضوع پويايي برنامه    5 - تدوين برنامه هاي عملياتي براساس ميزان رسيدن به اهداف برنامه ونياز به رسيدن به شاخص هاي تعريف شده دربرنامه چهارم توسعه كشورتا سال 1394   6 پايش برنامه عملياتي به صورت سالانه جهت بررسي ميزان دستيابي به اهداف  7 تهيه عملكرد برنامه به صورت سالانه    8 ارائه آموزشهاي جديد وبازآموزيهاي مرتبط بابرنامه به پرسنل ذيربط

 

آشنايي با برنامه مراقبت هاي ادغام يافته سلامت مادران

 

اين برنامه مدون شامل 3 مرحله مراقبت  از زمان پيش ازبارداري تا پس از زايمان است كه درتمامي مراكز بهداشتي درماني شهري وروستايي وپايگاههاي بهداشتي زيرمجموعه مركز بهداشت به صورت رايگان ارائه مي گردد :

 مراقبت پيش از بارداري

 ü      شناسايي زنان خواهان فرزند

ü      تشكيل پرونده پيش از بارداري براي آنان

ü      شناسايي زنان پرخطر و در معرض خطر خواهان فرزندو انجام پيگيري هاي لازم (درصورت داشتن مشكلي كه بارداري رابه خطراندازد انجام مشاوره تنظيم خانواده وارجاع فردجهت دريافت خدمات تنظيم خانواده)

ü      درخواست آزمايشات براساس بوكلت وسونوگرافي(درصورت لزوم)

ü      انجام ويزيت پزشك

ü      دادن آموزشات لازم وارتقاء آگاهي زنان در موارد(بهداشت فردي،روان،و.....)

ü      تجويز قرص فوليك اسيد

مراقبت دوران بارداري

 Ø      تشخيص بارداري

Ø      تشكيل پرونده بارداري وگرفتن شرح حال كامل(بررسي وضعيت بارداري فعلي ، سابقه بارداري و زايمان قبلي و سابقه ابتلاء به بيماري)

Ø      درخواست آزمايشات روتين بارداري دردونوبت

Ø      انجام آزمايشات بطور رايگان توسط آزمايشگاه مركز بهداشت

Ø      درخواست سونوگرافي دردونوبت

Ø      انجام ويزيت رايگان توسط پزشك مركز بهداشتي درماني

Ø      تجويز  قرص اسيد فوليك ،آهن و مولتي ويتامين براي مادر تا پايان دوران بارداري به طور رايگان

Ø      شناسايي و پيگيري دقيق موارد پر خطر و در معرض خطر جهت جلوگيري از عوارض دوران بارداري و زايمان وپيشگيري از مرگ مادر

Ø      ارجاع مادران پر خطر ودر معرض خطر با فرم ارجاع به مراكز تخصصي(زنان-داخلي-قلب-ريه-دندان پزشكي)

Ø      پيگيري موارد ارجاع شده از طريق(مركز بهداشتي درماني ، مركز بهداشت شهرستان و معاونت بهداشتي)تا حصول نتيجه

Ø      مراقبت مادر تا پايان دوره بارداري

Ø      ارتقاءآگاهي مادران در موارد لازم از طريق آموزش چهره به چهره و برگزاري كلاسهاي آموزشي(علائم خطر ، تغذيه  بهداشت فردي ، مصرف مكملها ، تنظيم خانواده ، زايمان ايمن ، شيرمادر ، مراقبت ازنوزاد و زمان مراجعه بعدي)

 مراقبت پس از زايمان

 v      آموزش مادران تازه زايمان كرده در بيمارستان

v      تشكيل پرونده مراقبت پس از زايمان ومراقبت از مادر تا 60روز پس از زايمان (سه نوبت)

v      آموزش علائم خطر پس از زايمان

v      ارائه مشاوره تنظيم خانواده بطوريكه مادر بتواند منا سبترين روش پيشگيري از بارداري را انتخاب نمايد

v      تحويل مكملهاي مادران (قرص آهن و مولتي ويتامين) تا سه ماه پس از زايمان به طور رايگان به مادر

v      دقت در شناسايي مادر پر خطر ودر معرض خطر پس از زايمان و ارجاع به بيمارستان و پيگيري تا دستيابي مادر به سلامتي كامل

v      معاينه نوزاد و كنترل علائم خطرنوزادي  وارائه آموزش لازم به مادروهمراهان

v      آموزش نحوه  شيردهي و در آغوش گرفتن نوزاد و اهميت شير مادر

سايرمراقبت ها

ساير برنامه هاي مراقبتي مرتبط  كه دربطن 3 نوع مراقبت مذكور قرارگرفته است ودرسطح مراكزمحيطي انجام و توسط كارشناسان ستاد شهرستان پيگيري مي گردد شامل :

مشاوره تنظيم خانواده

دراين خصوص واحدمادران با پرسنل بهداشت خانواده همكاري داشته ودرموردكارگذاري IUD كه يكي ازروشهاي مدرن تنظيم خانواده است ارائه خدمت به طوركامل به عهده ماماي مستقردرواحد مادران مي باشد . سايرمواردارائه خدمات تنظيم خانواده شامل :

ü      بررسي وضعيت سلامت جسمي و سوابق بيماريها در خانواده

ü      انجام معاينات لازم

ü      درخواست سونوگرافي وآزمايش در صورت لزوم

ü      كمك به خانم در انتخاب مناسبترين روش پيشگيري از بارداري با توجه به شرايط جسمي وي

ü      كنترل سلامتي وي در فواصل زماني مشخص با توجه به روش انتخاب شده

ü      ارجاع به پزشك در صورت لزوم

مكمل هاي دارويي مورد نياز برنامه مادران(قرص آهن ، اسيد فوليك، مولتي ويتامين)

Ø      برآوردو تامين مكملهاي موردنيازمادران در سطح شهرستان

Ø      توزيع مكملهاي مادران در سطح مراكزبهداشتي درماني به صورت فصلي جهت دستيابي آسانتر مادران به آن

Ø      كنترل مكملهاي موجوددرواحدهاي ارائه دهنده خدمت جهت پيشگيري ازصفرشدن آن

Ø      تاييد درخواست خارج از سهميه مكمل مادران و تحويل به مراكزي كه باكمبود مواجه شده اند

Ø      ثبت روزانه تعداد مكملهاي تحويل داده شده به مادران در دفتردارويي توسط پرسنل مراكز

  پيگيري نقل مكان مادران باردار

 v      تكميل پرونده و معاينه خارج از نوبت مادردر هنگام خروج از منطقه تحت پوشش مركز بهداشتي درماني

v      تكميل فرم نقل مكان مادر و ارسال آن به شهرستان

v      پيگيري مادر تا تحويل پرونده  به مركز بهداشتي درماني منطقه جديد توسط  مركز بهداشت شهرستان

v      اعلام كتبي مركز بهداشت شهرستان به مركز بهداشتي درماني مقصد در مورد مادر

v      اعلام كتبي مركز بهداشت شهرستان همدان به مركز بهداشت شهرستان مقصد در مورد مهاجرت مادر به سايرشهرستان ها

پي گيري مادران پر خطر

 ü      هماهنگي با بيمارستانها ومراكز تخصصي در مورد پذيرش مادران پرخطر

ü      پيگيري روزانه مادران بستري در بيمارستان تا زمان ترخيص

ü      مراقبت وي‍‍ژه از مادران ترخيص شده تا 60 روز پس از زايمان  درمراكزبهداشتي درماني

ü      پيگيري وضعيت سلامت مادر از طريق تماس تلفني ويا مراجعه به درب منزل  توسط پرسنل مراكزبهداشتي درماني

ü      آموزش همراهان مادر در مورد چگونگي مراقبت از وي

" بخش ستادي برنامه "

تدوين واجراي برنامه عملياتي

 Ø      تهيه وتحليل شاخصهاي بدست آمده درطي عملكرد يكساله

Ø      تبيين وضع موجود

Ø      مقايسه وضع موجود با چشم انداز 5ساله تدوين شده دولت محترم

Ø      بررسي مشكلات وموانع موجود

Ø      برنامه ريزي با توجه به امكانات در جهت رفع موانع ورسيدن به اهداف

Ø      پيش بيني و تدوين برنامه اجرايي مداخله اي براي رسيدن به شاخصهاي مورد نظر

Ø      جلب همكاري مسؤلين

Ø      ارائه شاخصها و عملكرد به مركزبهداشت استان

Ø      پايش وارزشيابي  اجراي برنامه

تشكيل كميته هاي ارتقاء سلامت

 v     ليست نمودن مشكلات برنامه

v     دعوت از مسؤلين واحدهاي فني مرتبط با مشكلات جهت شركت دركميته ارتقاء سلامت مادرونوزاد

v     برگزاري كميته باحضوركارشناسان برنامه ، مسئول واحدبهداشت خانواده ورياست مركزبهداشت

v     عنوان نمودن مشكلات و موانع پيش آمده در برنامه

v     جلب همكاري مسؤلين

v     تدوين صورتجلسه وارسال آن به حوزه معاونت بهداشتي

v     پيگيري مصوبات جلسه تاحصول نتيجه

آموزش پرسنل ارائه دهنده خدمت جهت ارتقاء سطح دانش وآگاهي

 Ø   آموزش پرسنل جديدالورود درخصوص كليات واهداف برنامه و نحوه انجام مراقبتها ، گزارشدهي ، تهيه وارسال آماروشاخص و ...

Ø    آموزش پرسنل درخصوص برنامه هاي مدون وابلاغ شده ازسوي وزارت متبوع درقالب برگزاري كلاس ويا كارگاه آموزشي

Ø      برگزاري كلاس يا كارگاه بازآموزي باموضوعاتي كه براساس نيازسنجي آموزشي دراولويت آموزش قراردارند

  * مراحل برگزاري كلاسهاي آموزشي

 ü      مطرح نمودن عنوان آموزشي دركميته آموزش جهت تاييد و تصويب

ü      هماهنگي با واحدآموزش بهداشت درخصوص تاريخ ومحل برگزاري كلاس

ü      تكميل فرم 26 وتحويل آن به واحد آموزش بهداشت

ü      هماهنگي با مدرسين مورد نظر جهت تدريس دركلاس

ü      ارسال دعوتنامه جهت پرسنل گروه هدف

ü      برگزاري كلاس درموعد مقررو گرفتن آزمون

ü      تصحيح برگه هاي آزمون واعلام نمرات به واحد آموزش بهداشت به منظورصدورگواهي آموزشي

 آموزش دانشجويان

 آموزش دانشجويان رشته هاي بهداشت خانواده و عمومي ، مامايي ، پرستاري و پزشكي درارتباط باموضوعات زير :

Ø      آشنايي كلي با فعاليتهاي سطوح اجرايي وستادي برنامه مادران

Ø      انواع مراقبتهاي مادران

Ø      چگونگي ونحوه ارائه مراقبتها

Ø      موارد درمعرض خطروپرخطر نيازمند مراقبت ويژه

Ø     نحوه ارجاع ، پيگيري ، دريافت وارائه پسخوراند

 برگزاري جلسات هماهنگي با پرسنل (نظارتي)

 ü      مطرح نمودن نياز به برگزاري جلسه با پرسنل ، دركميته آموزش جهت تصويب موضوع

ü      هماهنگي با واحدآموزش بهداشت درخصوص زمان ومكان برگزاري جلسه

ü      ارسال دعوتنامه به واحدهاي تابعه به منظورشركت درجلسه

ü      برگزاري جلسه درموعد مقرر

ü     تهيه وتنظيم صورتجلسه وارسال آن به كليه واحدهاي تابعه جهت اطلاع واقدام

 آموزش جامعه در راستاي ارتقاء مفاهيم سلامت مادران

 ü     برگزاري جلسات مداوم آموزشي در مراكز بهداشتي درماني براي جمعيت تحت پوشش

ü      استفاده از وسايل كمك آموزشي در مراكز تا حد ممكن

ü      طراحي ، تكثير وتوزيع پوستر ، پمفلت وبروشورآموزشي جهت ارائه به مادران درسطوح محيطي  

ü      آموزش مادران و پيگيري آنها از طريق رابطين بهداشت

ü      اجراي برنامه آموزشي جهت رابطين ساير ادارات با موضوع برنامه سلامت مادران و هماهنگي به منظور گسترش برنامه هاي آموزشي در ارائه خدمات

ü      آموزش مردم ازطريق رسانه هاي جمعي مانند صداوسيما وجرايد

پي گيري نقل مكان مادران باردار

 Ø      تكميل فرم نقل مكان مادرتوسط ماماي واحدبهداشتي و ارسال آن به واحد ستادي

Ø      مكاتبه باواحد بهداشتي مستقردرمنطقه محل سكونت جديد مادرمنتقل شده

Ø      ارسال گزارش از سوي واحدبهداشتي مقصد مبني برملاقات ومراقبت مادرودريافت پرونده به واحد ستادي

 پي گيري مادران پر خطر

 ü      هماهنگي با بيمارستانها ومراكز تخصصي در مورد پذيرش مادران پرخطر

ü      پيگيري مادران بستري در بيمارستان تا زمان ترخيص

ü      گرفتن گزارش مادران پرخطربستري شده درمراكز درماني

ü      مكاتبه باواحدهاي بهداشتي مستقردرمنطقه محل سكونت مادران مذكور

ü      پيگيري مادران پرخطرتوسط پرسنل واحدهاي محيطي پس ازترخيص ازبيمارستان

ü      ارائه مراقبت ويژه به مادران درواحدهاي بهداشتي تابعه تازمان رفع كامل خطر

ü      ارسال گزارش نهايي مادران پرخطرازسوي واحدهاي بهداشتي تابعه به واحد ستادي

 بررسي مواردگزارش نجات جان مادر

 Ø      ارسال فرم گزارش نجات جان مادربه واحدهاي تا بعه

Ø      تكميل فرم ، پس اززايمان مادرپرخطردركمال صحت وسلامت ، توسط پرسنل وارسال آن به واحدستادي

Ø      بررسي فرمهاي گزارش نجات جان مادر رسيده از واحدهاي تابعه  توسط كارشناس برنامه

Ø      تفكيك موارد واقعي نجات جان مادر(مواردي كه باهوشياري و پيگيري مستمر پرسنل بهداشتي ازبه خطرافتادن حتمي جان مادر پيشگيري شده است)

Ø      اعلام اسامي پرسنل فعال درعرصه نجات جان مادربه واحد روابط عمومي مركزبهداشت جهت درج نام اين پرسنل درخبرنامه داخلي به منظورتشويق وقدرداني ازاين همكاران

 برآورد نيازوتوزيع مكمل هاي مورد نياز برنامه مادران

 ü      جمع آوري آمارزنان باردارشهرستان به تفكيك سن بارداري زير16 هفته وبالاي 16 هفته به صورت فصلي

ü      برآورد مكمل هاي مورد نيازبراساس تعداد زنان باردارشهرستان جهت يك فصل

ü      ارسال درخواست مكمل هاي موردنيازبه مركزبهداشت استان

ü      تحويل مكمل ها ازمركزبهداشت استان به دنبال دريافت نامه طرح تقسيم ازسوي آن مركز

ü      تهيه ليست جهت توزيع مكمل ها بين واحدهاي بهداشتي ، براساس درخواستهاي رسيده و پس ازكنترل آن توسط كارشناس برنامه

ü      توزيع مكملها بين واحدهاي بهداشتي توسط همكاران واحد دارويي

برآورد نياز ، تهيه وتحويل ابزارمورد نياز جهت اجراي برنامه مادران

 Ø      برآورد ابزارموردنيازاجراي برنامه براساس انجام نياز سنجي

Ø      درخواست چاپ دفاتر وفرمهاي موردنياز ، براساس تعدادواحدهاي ارائه دهنده خدمات مادران و تعدادكل زنان باردارشهرستان

Ø      درخواست خريد تجهيزات موردنيازواحدهاي تابعه

Ø      پيگيري جهت تهيه اقلام مذكور

Ø      اطلاع رساني به واحدهاي بهداشتي تابعه به منظور مراجعه جهت دريافت ابزارموردنيازبرنامه

Ø      توزيع دفاتر وفرمها توسط كارشناس برنامه درواحدستادي بهداشت خانواده

Ø      توزيع تجهيزات توسط انبار تجهيزات مركز بهداشت

 * توضيح اينكه ابزارموردنياز جهت اجراي برنامه مادران موارد زير مي باشد :

1   بوكلت چارت مراقبت ، دفتر وفرم هاي داخل پرونده : دفتر مراقبت ممتد مادران ، دفترچه ارجاع ، پسخوراند ومراقبت مادر ونوزاد ، فرم مراقبت هاي پيش ازبارداري ، بارداري وپس از زايمان ، فرم درخواست آزمايشات روتين ، فرم گزارش نقل مكان مادرباردار، فرم ارجاع به مراكز مشاوره بيماريهاي رفتاري ، فرم گزارش نجات جان مادر ، بروشورآموزش علائم خطر دردوران بارداري وپس اززايمان ونحوه مصرف مكمل ها

2          تجهيزات : ترازو ، قدسنج ، فشارسنج ، ترمومتر ، كرونومتر ،گوشي پزشكي و مامايي ، تخت معاينه و سوني كيد

 تشكيل كميته مرگ ومير مادران شهرستان

 در صورت وقوع مرگ مادر كميته شهرستاني تشكيل مي شود تا ضمن بررسي علت مرگ وقصور احتمالي پرسنل ضمن برخورد قانوني ، مشكلات بررسي شود وراهكارهاي لازم  اعمال گردد .

 پايش و ارزشيابي اجراي برنامه مادران

 Ø      تهيه برنامه بازديد از مراكز بهداشتي درماني  وخانه هاي بهداشت در طول سال

Ø      طراحي چك ليست مناسب جهت كنترل كيفي وكمي ارائه خدمات و بررسي ميزان رضايتمندي مراجعين از ارائه خدمات انجام شده

Ø      بررسي عملكرد پرسنل درارتباط با نحوه ارائه خدمت وثبت گزارشات درپرونده ودفا تر

Ø      بررسي سطح دانش پرسنل ، در صورت لزوم  برگزاري كلاسهاي آموزشي و توجيهي براي ايشان

Ø      بررسي دفتردارويي وموجودي مكملها در سطح مراكز وكنترل ذخيره مكملها (حداقل موجودي براي دوماه )

Ø     انجام مصاحبه با مادران باردارو زائو به منظورسنجش سطح آگاهي  ايشان

Ø      ارائه نمره عملكرد برنامه مادران به واحد بهداشتي براساس چك ليست

Ø      ليست نمودن نقاط قوت وضعف دراجراي برنامه درواحد مورد بازديد

Ø      ترغيب پرسنل به مرتفع نمودن ضعف ها و قدرت بخشيدن به قوتهاي برنامه

Ø      تجزيه و تحليل نتايج پايش هاي بعمل آمده ازواحدهاي زيرمجموعه

Ø      كشف نقاط قوت وضعف دراجراي برنامه درسطح شهرستان

Ø      ارائه برنامه مداخله اي جهت بقاء و قدرت نقاط قوت  و رفع نقاط ضعف برنامه

  شرح وظايف پرسنل درگير ارائه برنامه شير مادر شهرستان

رديف

نوع وظيفه

1

شناخت منطقه جغرافيايي

2

جمع آوري اطلاعات جمعيتي گروههاي هدف منطقه تحت پوشش به تفكيك شهر و روستا ( جمع آوري و نگه داري تازه ترين اطلاعات كه براي شناخت كليه خصوصيات جمعيتي ، بهداشتي درماني ، اقتصادي ، اجتماعي حوزه شهرستان لازم است. جمع آوري اطلاعات و آمار مربوط به مسائل بهداشتي و آمار حياتي )

3

تدوين برنامه عملياتي

4

تهيه و توزيع

آدرس

آدرس:همدن-شهرستان همدان-میدان جهاد-ابتدای خیابان طالقانی-کوچه بهداشت-مرکز بهداشت شهرستان همدان
تلفن : 38263016

فاكس 38260530

ايميل : Hamedan_health@umsha.ac.ir

 

تمام حقوق سايت متعلق به مركز بهداشت درمان شهرستان همدان مي باشد